3D-Audio

The "Uncanny Valley" of 3D-Audio

It is a phenomenon, that all of a sudden recording techniques are popular again that seamed to be dead (for good reasons). With the rise of 3D-Audio, 1st order Ambisonics recording techniques are in the game again and everything we learned about them in the last 40 years seems to be forgotten...

Why didn't we like coincident techniques too much for certain applications, in particular for spatial recording? Yes, it's because they sounded boring in comparison with spaced techniques. The reason is simple: the signal was quite Mono, i.e. the signal separation was poor. Now, as we're adding one more dimension to the stereo sound field, this is even more disadavantageous.

Good old Stereo with the laws of level and time differences can be much better than 1st order Ambisonics, because it creates sufficient signal separation which can enable a proper imaging and a wonderful spatial quality.

Find my recent talk about 3D techniques with the analogy of the "Uncanny Vally of 3D-Audio" in these slides. Read more on the comparison between Stereo and 1st order Ambisonics in this article: "ORTF-3D": eine Mikrofontechnik für Atmoaufnahmen in 3D-Audio und VR

3D Audio

3D-Audio offers a fantastic chance for spatial sound reproduction.

3D-Audio includes fundamentally different reproduction principles: physical sound field reproduction (WFS, HOA), 3D-Stereo (Dolby Atmos, Auro3D), Binaural as well as mixtures and combinations between them. 

Weiterlesen ...

"ORTF-3D": eine Mikrofontechnik für Atmoaufnahmen in 3D-Audio und VR

Entwicklung und Anwendung einer stereofonen Mehrkanal-Mikrofontechnik für 3D-Audio und VR

Helmut Wittek, 2016

Bild oben: Blick auf den geöffneten ORTF-3D Windkorb.

Artikel als pdf (English)

Toningenieure, die in 3D arbeiten, sehen sich bei der Wahl der passenden Aufnahmetechnik einer schwierigen Aufgabenstellung gegenüber.  Bei 3D steigt - im Vergleich zu Wiedergabeverfahren, die nur in der Horizontalebene arbeiten - die nötige Anzahl der Kanäle und damit die Komplexität deutlich. Es ist verlockend, aber keine gute Idee, allzu einfache Lösungen anzuwenden, denn der Kunde fordert einen Mehrwert von 3D-Audio gegenüber konventionellem 5.1 Surround. Bei einer guten 3D-Aufnahme, die mithilfe der passenden Aufnahmetechnik gemacht wurde, ist dieser Mehrwert in beeindruckender Weise hörbar.

Weiterlesen ...